Informacja dla mieszkańców [Aktualizacja]

Ustosunkowując się do pojawiających się w mediach społecznościowych informacjach na temat budowy masztu telefonii komórkowej przekazuję informacje w tej sprawie.

Organ administracji publicznej jakim jest Burmistrz Ustrzyk Dolnych musi działać na  podstawie prawa i w granicach prawa. Zgodnie z art. 56 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym nie można odmówić ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego, jeżeli zamierzenie inwestycyjne jest zgodne z przepisami odrębnymi. W trakcie postępowania organ musi uwzględnić:

  • wymagania ładu przestrzennego, w tym urbanistyki i architektury;
  • walory architektonicznych i krajobrazowych;
  • wymagania ochrony środowiska, w tym gospodarowania wodami i ochrony gruntów rolnych i leśnych;
  • wymagania ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej;
  • wymagania ochrony zdrowia oraz bezpieczeństwa ludzi i mienia, a także potrzeby osób niepełnosprawnych;
  • walory ekonomicznych przestrzeni;
  • prawa własności;
  • potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa;
  • potrzeby interesu publicznego;
  • potrzeby w zakresie rozwoju infrastruktury technicznej, w szczególności sieci szerokopasmowych;
  • zapewnienie udziału społeczeństwa w pracach nad studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz planem zagospodarowania przestrzennego województwa, w tym przy użyciu środków komunikacji elektronicznej;
  • zachowanie jawności i przejrzystości procedur planistycznych;
  • potrzebę zapewnienia odpowiedniej ilości i jakości wody.

W dniu 25 września 2017 r. Inwestor złożył wniosek do Burmistrza o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego polegającego na budowie instalacji radiokomunikacyjnej składającej się z urządzeń radiowych ustawionych na stalowym ruszcie anten sektorowych i radiolinii zainstalowanych na nowo projektowanej wieży typu BOT o wysokości 54m.

Inwestor wskazał lokalizację planowanego przedsięwzięcia, a organ administracji publicznej nie może dowolnie zmieniać lokalizacji wskazanej przez Inwestora.

Wówczas to na podstawie art. 64 Kodeksu Postępowania Administracyjnego wezwałem Inwestora do uzupełnienia wniosku, między innymi o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach mając w zamyśle, iż doprowadzi to do czynnego udziału społeczeństwa. Następstwem tego było, iż w dniu 12 grudnia 2017 r. inwestor złożył wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, który uzupełnił w dniu 17 stycznia 2018 r.

Organ administracji publicznej nie posiada prawnej możliwości nie wszczęcia postępowania, gdyż zgodnie z art. 61 § 1 Kodeksu Postępowania Administracyjnego – postępowanie administracyjne wszczyna się na żądanie strony lub z urzędu.

Procedura prawna przy ocenie oddziaływania na środowisko w pierwszym etapie przewiduje przesłanie karty informacyjnej przedsięwzięcia do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego celem wydania opinii czy dla przedsięwzięcia niezbędne jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko, a co za tym idzie sporządzenie raportu oddziaływania na środowisko.

Z wielką przykrością stwierdzam, że Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ustrzykach Dolnych wyraził pozytywną opinię na inwestycję poprzez milcząca zgodę. Natomiast Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wezwał do uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia celem wydania opinii.

Dalsze procedowanie o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach oraz udział społeczeństwa w przedsięwzięciu zależeć będzie od opinii RDOŚ. Protesty mieszkańców naszego miasta oraz stron postępowania zostaną przesłane do wiadomości do RDOŚ.

Zapewniamy lokalną społeczność, że o każdym etapie prowadzonego postępowania będziemy Państwa informować w zakresie na jaki pozwalają przepisy prawa. Jako Burmistrz Ustrzyk Dolnych na obecnym etapie postępowania również mam wiele wątpliwości co do lokalizacji tego przedsięwzięcia w tym miejscu, stąd w trakcie postępowania będę zmierzał do wyjaśnienia wszystkich aspektów sprawy. Na zakończenie nadmienię, że bulwersujący jest jedynie fakt, iż niektórzy mieszkańcy naszej gminy próbują wykorzystać toczące się postępowanie do zdyskredytowania mnie w oczach społeczności lokalnej. Takie praktyki uważam za niedopuszczalne.

BURMISTRZ

Bartosz Romowicz

I N F O R  M A C J A z dnia 22.02.2018 r.

Informuję, iż Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny dla powiatów bieszczadzkiego i leskiego w Ustrzykach Dolnych wydał opinię, że dla przedsięwzięcia budowy instalacji radiokomunikacyjnej w Ustrzykach Dolnych jest konieczne przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko. Opinia została dostarczona do tutejszego Urzędu osobiście przez pracownika Inspektoratu w dniu 15 lutego 2018r, po ukazaniu się moich wyjaśnień dotyczących w/w przedsięwzięcia na portalach społecznościowych i w prasie. Termin wydanie opinii upływał w dniu 06 lutego 2018r.

Jednocześnie ustosunkowując się do pisma Państwowego Powiatowego Inspektoratu Sanitarnego dla powiatów bieszczadzkiego i leskiego w Ustrzykach Dolnych z dnia 19 lutego 2018 roku znak PSI.070.06.01.2018 wyjaśniam:

  • W dniu 24 stycznia 2018r. PPIS dla powiatów bieszczadzkiego i leskiego w Ustrzykach Dolnych otrzymał od Burmistrza Ustrzyk Dolnych wniosek z dnia 22 stycznia 2018r. o wydanie opinii dotyczącej przedsięwzięcia budowy instalacji radiokomunikacyjnej w Ustrzykach Dolnych oraz ustalenie zakresu raportu oddziaływania na środowisko.
  • Zgodnie z art. 64  ust. 4 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (jednolity tekst Dz. U z 2017r. poz. 1405 z późn.zm.)  opinię  wydaje się w terminie 14 dni, licząc od dnia otrzymania wniosku o wydanie opinii.
  • Zgodnie zaś z art. 78 ust. 4 w/w ustawy niewydanie przez Państwową Inspekcję Sanitarną opinii odpowiednio w terminie o którym mowa w art. 64 ust. 4  traktuje się jako brak zastrzeżeń. Termin ten jest terminem zawitym. Skoro więc  w sprawie niniejszej brak zastrzeżeń nastąpił z mocy samego prawa brakiem zastrzeżeń  (milczącą zgodą), to po 14 dniach bezprzedmiotowe było prowadzenie dalszego postępowania przez  PPIS dla powiatów bieszczadzkiego i leskiego  w Ustrzykach Dolnych i wydanie opinii.

Na marginesie podkreślę, iż PPIS dla powiatów bieszczadzkiego i leskiego w Ustrzykach Dolnych wydając po terminie opinię zakwalifikował przedsięwzięcie do przedsięwzięć zawsze znacząco oddziałujących na środowisko, dla których przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko jest obligatoryjne i wówczas opinia nie jest konieczna. W swojej opinii PPIS nie określił zakresu raportu, jak również naruszając przepisy kodeksu postepowania administracyjnego nie zawiadomił inwestora oraz stron postępowania.

Mając powyższe na uwadze, żądanie sprostowania mojej informacji dotyczącej przedsięwzięcia, która ukazała się na portalach społecznościowych oraz w Gazecie Bieszczadzkiej  uważam w całości  za bezzasadne.

BURMISTRZ

Bartosz Romowicz