Budżet obywatelski w Ustrzykach Dolnych
Na ostatniej sesji Rady Miejskiej radni wyrazili zgodę na proponowane wprowadzenie budżetu obywatelskiego. Na pierwszą edycję przeznaczone zostanie 100 tysięcy złotych.
Propozycje zadań mogą być zgłaszane przez co najmniej 15 osób, które w dniu zgłoszenia ukończyły 18 lat i są zameldowane na terenie gminy Ustrzyki Dolne. Weryfikację zgłoszonych propozycji zadań przeprowadzi Komisja ds. Budżetu Obywatelskiego, w skład której wejdzie trzech radnych wskazanych przez Radę Miejską w Ustrzykach Dolnych oraz pięciu przedstawicieli wskazanych przez Burmistrza Ustrzyk Dolnych.
Proponowane zadania muszą się mieścić w granicach kompetencji gminy Ustrzyki Dolne, a ich realizacja musi się zamknąć w ramach jednego roku budżetowego. Zgłaszane zadanie musi być jednym kompleksowym przedsięwzięciem, dlatego nie może składać się z kilku oddzielnych, niezależnych inwestycji, a także nie może być jedynie projektem większego przedsięwzięcia wymagającego dalszych nakładów w kolejnym roku.
Formularz zgłaszania zadań do zrealizowania w ramach budżetu obywatelskiego będzie dostępny na stronie internetowej www.ustrzyki-dolne.pl oraz:
- w Urzędzie Miejskim w Ustrzykach Dolnych (punkt informacyjny),
- w Spółdzielni Mieszkaniowej DRZEWIARZ w Ustrzykach Dolnych,
- w Spółdzielni Mieszkaniowej PIONIERSKA w Ustrzykach Dolnych,
- u sołtysów.
Również w tych miejscach będzie można składać wypełnione formularze, a także będzie można przesłać pocztą na adres korespondencyjny Urzędu Miejskiego.
Formularz będzie zawierał następujące pozycje:
- nazwę zadania,
- szacunkowy koszt zadania,
- opis zadania wraz z uzasadnieniem,
- dane osoby reprezentującej zgłaszających,
- dane 15 osób zgłaszających zadanie (imię nazwisko, adres zameldowania, PESEL i podpis).
Wstępnie określony został termin zgłaszania zadań do 15 września.
Komisja powołana przez Burmistrza rozpatrując proponowane zadania weźmie pod uwagę:
- brak sprzeczności z dokumentami planistycznymi gminy Ustrzyki Dolne,
- możliwość realizacji zadania w ciągu roku budżetowego,
- rzeczywisty koszt,
- możliwość zabezpieczenia w kolejnych budżetach gminy Ustrzyki Dolne ewentualnych kosztów powstałych w wyniku realizacji proponowanego zadania.
Uprawnionymi do udziału w głosowaniu są osoby, które najpóźniej w dniu głosowania kończą 18 lat oraz są zameldowane na terenie gminy Ustrzyki Dolne. Głosować będzie można na zadania zakwalifikowane przez Komisję i podane do publicznej wiadomości w Urzędzie Miejskim w Ustrzykach Dolnych oraz na stronach internetowych Urzędu Miejskiego w Ustrzykach Dolnych.
Karta do głosowania dostępna będzie w tych samych miejscach co formularz zgłaszania zadań. Głosowanie w będzie polegać na wypełnieniu wymaganych rubryk w karcie do głosowania i dostarczeniu do Urzędu Miejskiego na jeden z poniższych sposobów:
a) wrzucenie do urny w Urzędzie Miejskim w Ustrzykach Dolnych,
b) dostarczenie do sołtysa,
c) zeskanowanie i przesłanie pocztą elektroniczną na adres um@ustrzyki-dolne.pl
d) wysłanie pocztą tradycyjną na adres Urzędu Miejskiego w Ustrzykach Dolnych (ul. Kopernika 1, 38-700 Ustrzyki Dolne) z dopiskiem na kopercie „Budżet Obywatelski – GŁOSOWANIE”, za datę oddania głosu w ten sposób uważa się datę stempla pocztowego.
Najważniejsze jest to, że każdy może oddać głos na tylko 1 zadanie. Głosowanie będzie trwało miesiąc i odbędzie się w październiku.
Do realizacji zostaną przyjęte te zadania, które w swojej Kategorii uzyskały największą liczbę głosów w ramach 100 tysięcy złotych. Jeżeli środków przeznaczonych na budżet obywatelski nie wystarczy na realizację zadań istotnych z punktu widzenia interesów mieszkańców gminy Ustrzyki Dolne, wysokość tych środków może być, na wniosek Burmistrza Ustrzyk Dolnych, podwyższona przez Radę Miejska w Ustrzykach Dolnych.