Nowe opłaty za śmieci

Rada Miejska w Ustrzykach Dolnych ustaliła nowe stawki za wywóz odpadów komunalnych. Nowe taryfy dotyczą głównie właścicieli domków letniskowych. Natomiast mieszkańcy gminy, za wywóz śmieci zapłacą mniej. Zmiany wejdą w życie od 1 kwietnia.

W ubiegłym tygodniu Rada Miejska w Ustrzykach Dolnych zaakceptowała nowe stawki opłat za wywóz śmieci. Rada postanowiła obniżyć stawki opłat dla właścicieli nieruchomości, na których powstają odpady oraz ustaliła nową stawkę ryczałtową dla właścicieli domków letniskowych i innych nieruchomości wykorzystywanych w celach rekreacyjno-wypoczynkowych jedynie przez część roku. Wiąże się to z wejściem w życie z dniem 1 lutego znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Ryczałt dla domków letniskowych
- Ryczałtowa roczna stawka opłaty od domków letniskowych i innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe jedynie przez część roku to nowość. Teraz właściciele takich nieruchomości będą musieli złożyć deklarację śmieciową. Będą musieli zadeklarować czy na posesji odpady będą zbierane i odbierane w sposób selektywny czy nie selektywny - wyjaśnia Ewa Kaczmaryk-Elmerych, skarbnik gminy Ustrzyki Dolne.
Ryczałtowa roczna stawka opłaty została ustalona na podstawie średniej ilość odpadów powstających na nieruchomościach na których znajdują się domki letniskowe lub innych, które są wykorzystywane w celach rekreacyjno- wypoczynkowych. W gminie Ustrzyki Dolne najwięcej takich nieruchomości znajduje się w miejscowości Teleśnica nad Zalewem Solińskim. W roku 2014 na tym terenie zebrano 91 m3 odpadów. Biorąc pod uwagę ilość wytworzonych tam odpadów oraz stawkę za pojemnik ustalono, że ryczałtowa stawka będzie wynosić w skali rocznej 112 zł – za odpady selektywne (segregowane) i 154 zł za odpady nieselektywne. Taka sama stawka będzie dotyczyć zarówno domków letniskowych jaki i tych wykorzystywanych w celach rekreacyjnych przez część roku np. domków działkowych.

Zmniejszą opłaty indywidualne
Na nowych stawkach skorzysta każdy mieszkaniec gminy Ustrzyki Dolne. Zmiana przepisów spowodowała, że w gminie Ustrzyki Dolne do kwietnia, będą obowiązywały różne stawki opłat za wywóz śmieci. Według obowiązujących przepisów, w styczniu miesięczna opłata za gospodarowanie odpadami podlegała zaokrągleniu do pełnych złotych. Od 1 lutego obowiązuje wprowadzony w ustawie zapis zgodnie, z którym kwota opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie podlega zaokrągleniu. Natomiast od 1 kwietnia będą obowiązywały nowe stawki. Więc jeśli do tej pory za wywóz śmieci płaciliśmy miesięcznie 8 zł 30 gr za odpady selektywne i 11 zł 60 gr za nieselektywne, to od 1 kwietnia będziemy płacić już mniej.
Rada Miejska w Ustrzykach, jednogłośnie zadecydowała o zaokrągleniu stawek dla właścicieli nieruchomości zamieszkałych (od osób), do 8 zł za śmieci selektywne i 11 zł za nieselektywne. Obniżono również stawki opłaty dla właścicieli nieruchomości niezamieszkałych (od pojemników). Opłata za pojemnik o objętości 10 l odpadów zbieranych w sposób nieselektywny wynosiła 1 zł 13 gr, natomiast od 1 kwietnia wyniesie 1 zł 10 gr czyli o 3 gr mniej. Za śmieci posegregowane opłata za pojemnik o objętości 10 l będzie wynosić 80 gr, a nie 82 gr jak do tej pory. Jednak w lutym i marcu zapłacimy jeszcze starą stawkę, ponieważ trzeba poczekać na uprawomocnienie się uchwały.

Nie składamy nowych deklaracji
Ważną informacją dla mieszkańców gminy jest też to, że zmiana stawek nie zobowiązuje ich do składania nowych  deklaracji śmieciowych. Dotyczy to osób, które już wcześniej je złożyły. Takich dokumentów nie będą musieli składać również właściciele mieszkań, które należą do spółdzielni mieszkaniowych i wspólnot. 
- Kiedyś było rzeczywiście tak, że w przypadku zmiany stawki wszyscy musieli złożyć nowe deklaracje. Obecnie od 1 lutego ustawa dopuszcza taką możliwość, że w przypadku uchwalenia nowej stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, burmistrz zawiadomił właściciela o jej wysokości. W takim przypadku właściciel nieruchomości nie jest zobowiązany do złożenia nowej deklaracji i uiszcza opłatę w wysokości podanej w zawiadomieniu – wyjaśnia skarbniczka.
- Zmiany w uchwale Rady Miejskiej, to nie tylko dostosowanie się do ustawy, nam chodzi przede wszystkim o ułatwienie życia mieszkańcom i dostosowanie przepisów do realnych warunków odbioru odpadów komunalnych – przekonuje Bartosz Romowicz, burmistrz Ustrzyk Dolnych. - Bardzo mnie cieszy, że radni praktycznie jednogłośnie przyjęli te uchwały, bo mieszkańcy będą z tego najbardziej zadowoleni. Obecnie koszty gminy Ustrzyki Dolne z tytułu wywozu śmieci wynoszą ok. 1 mln 800 tys. zł.

Artykuł: P.Bajda, „Gazeta Bieszczadzka” (luty 2015 r.)